Rólunk írták

2006. április

Győzni akarás, győzni tudás

Az egykori kipufogógyártó üzemből egy étized leforgása alatt a Magyar Suzuki Rt. egyik legjelentősebb magyar beszállítójává nőtte ki magát a KVJ Művek, amely az év elejétől a Videoton csoport tagjaként halad tovább az európai fejlődés útján. A cég múltjáról, jelenéről és jövőjéről, a beszállító iparra váró kihívásokról Dr. Kiss Rajmund vezérigazgatóval beszélgettünk.



Közhelyes, mégsem kerülhető ki a kérdés: hogyan lesz egy vidéki családi vállalkozásból nemzetközi szinten is jegyzett autóipari cég?
Nehezen. Amikor édesapám a privatizáció során 1994-ben megvásárolta a Spirál Autójavitó Vállalat nagyvenyimi üzemét, még telefon sem volt a telephelyen. Talán még azt sem tudta, hegy autóipari beszállító lesz, már csak azért sem, mert a hazai beszállítói piac sem nagyon létezett még akkor. Szó szerint a semmiből kezdte tehát. Teljes profiltisztítást hajtott végre, és mint Kiss V Jenő egyéni cég egy évvel később már kétféle préselt alkatrészt szállított az akkori Swifthez. A mai napig ez a vállalat egyik fő profilja, amit hegesztéssel egészítettünk ki így nagyobb, összetettebb karosszériaelemekkel látjuk el Esztergomot. Az új Swift fő komponensei közül ötvenkettő tőlünk származik, ami a beépülő alkatrészekkel együtt nyolcvan-kilencven különálló elemet jelent Az SX4-hez mintegy harminc, az Ignishez több mint kétszer annyi alkatrészt szállítunk. A vállalat másik, ugyancsak évtizedes oszlopa a tárolóeszközök tervezése és gyártása. A fejlődés itt is jelentős, hiszen míg kezdetben egyszerű rácsos konténereket állítottunk elő, ma már a legsérülékenyebb alkatrészek szállítására ás tárolására is alkalmas, speciális tárolókkal látunk el mintegy húsz-huszonöt hazai és külföldi ügyfelet, leginkább első vonalbeli beszállítókat.

Ez a két tevékenység nyilván alapjaiban más technológiát igényel.
Így van, ám mindkettőben elengedhetetlen a folyamatos fejlesztés, a minőség. 1996- ban. a Suzuki hazai beszállítói közül talán elsőként szereztünk 150 minősítést. Mára három különböző minőségbiztosítási tanúsítvánnyal rendelkezik a nagyvenyimi gyár, köztük olyannal is, ami még nem is kötelező előírás partnereinknél. Ez alapvető feltétele volt, hogy a nemzetközi porondon egyáltalán komolyan vegyenek bennünket.



Független családi vállakozásként kevesen mondhatják el magukról ezt. Miért volt mégis szükség a Videotonnal való egyesülésre?
Mert a cégfejlődése ezt követelte meg. Autó- alkatrész beszállításunk eső évében ötmilhő forintos árbevéteLLinkvolt, tavaly mintegy hárommilliárd. Ez a növekedés eleve feltételezte a folytonos változást 1996-ban részvénytársasággá alakultunk, aztán ami- kor a Suzuki 2002-ben meghirdette európai reneszánsz programját — azóta 3 Új modélL gyártása indult el —‚ a lehetőséget megragadva magunk is hatszáz millióforintos, túl- nyomórészt saját tőkés beruházást hajtottunk végre. Ekkor rengeteget segített a családi vezetés, az, hogy mindig ott voltunk, hogy a döntéseket azonnal még lehetett hozni, ám mostanra kinőttük ezt a szerkezetet. Pénzügyileg mindig is stabilak voltunk, egy globálisan is erős jelenlétű szakmai befektető viszont merőben új piacokat és lehetőségeket nyithat meg előttünk. A Videoton Külkereskedelmi Rt. és a Videoton Holding Rt. személyében éppen ilyen partnerekre találtunk, és az együttműködés első, kézzel fogható eredményeként máris meg- indult a termelés új, budapesti üzemünkben, az Ikarus telephelyén. A Heavy Press Automotive Kft. hivatalos beszállítója a Suzukinak: az SX4-hez negyvenféle nagyméretű karosszériaelemet szállít. Itt teljesen más típusa gépparkkal dolgozunk, mint Nagyvenyimbe jövőre pedig egy harmadik üzemben is megkezdődik a tömeggyártás. Tervezzük a műanyag alkatrész-termékek bevezetését, a Videoton ugyanakkor nagy hagyományokkal bír a szerszámkészítés terén is, és ezekkel végül teljes egészében lefedhetjük majd az autóipari szektort, a gyártás előkészítésétől kezdve az előállításon át a logisztikáig.



Ugyanakkor mindezért fel kellett adniuk a függetlenséget.
Egyáltalán nem. Külön büszkeséggel tölt el, hogy az új struktúrában is megőrizhettük a cég függetlenségét, továbbra is hármasban vezetjük a nagyvenyimi üzemet. Az igazgatóság elnöke maradt édesapám,a bátyám, Dr. Kiss Norbert pedig az Rt. vezérigazgatója. Az az új budapesti cégnek pedig negyvenöt százalékban személyes tulajdonosai vagyunk. A cég túlzás nélkül az életünk: A gyár indulásakor testvérem jogászként Budapesten dolgozott, és szó szerint minden szabadidejét bent töltötte az üzemben, majd pár hónap után már főállásban vezette a vállalkozást. Én már az egyetem alatt kezdtem a munkát, mint anyagbeszerző, végül nem is volt kérdés, hogy maradok. Merem hinni, hogy nem csak a vezetés a légkör is családias volt: külön gondot fordítottunk a rendezett munkakörülményekre, tanulmányi szerződést kötöttünk dolgozóinkkal, szorgalmaztuk a folyamatos továbbképzéseket. Az autógyárak teljes joggal várják el partnereiktől, hogy lépést tartsanak a fejlődéssel. Ebben pedig egyre nagyobb jelentőséget nyer a human erőforrás. Egy bizonyos szint után könnyebb megvenni egy hegesztőrobotot vagy présgépet, mint két ügyes autóipari mérnököt találni. Ez a legnagyobb kihívás, ami a közeljövőben az iparágra vár.



Európában az elmúlt években reménytelenül betegeskedett a fogyasztói autópiac. Mennyire érezték ezt meg, mint beszállítók?
Szerencsére egyáltalán nem. A gazdasági életben kiszámíthatóság nélkülözhetetlen. A komplexitása mellett az a legvonzóbb az autóiparban, hogy évekre előre lehet tervezni. Az elmúlt tíz év során a Suzuki darabra pontosan lehívta beszállítóitól a prognosztizált alkatrész-mennyiséget, és bízunk benne, hogy ez a jövőben is így tesz. Ha ebben nem hihetnénk nyilván nem bővítettük volna a vállalatot. Cégeink legfontosabb partnere az esztergomi autógyár. Célunk, akárcsak egy évtizeddel ezelőtt, hogy maximálisan megfeleljünk az elvárásaiknak és versenyképes ajánlatokkal folyamatosan növeljük beszállítói kapacitásunkat. Összességében úgy érzem, a fúzióval a létező legjobb döntést hoztuk meg: kellő mértékben megőriztük függetlenségünket, ugyanakkor immár mindazon háttérrel rendelkezünk, amivel nagy nemzetközi beszállítóipari cégcsoportok. Ugyanakkor azzal is szembe kelt néznünk, hogy mi magunk is egyre több beszállítónak adunk feladatot. Az évek során regionális méretű munkáltatóvá váltunk. Nagyvenyimben közel kétszázötven, Budapesten további százötven dolgozónk van, és folyamatosan nő a létszám. Ehhez a hit mellett az akarat is szükséges: keresni kell a kihívásokat, törekedni arra, hogy megfeleljünk azoknak. Alapvetően édesapám győzni akarása juttatta el idáig a céget. Családi vállalkozásként Magyarországon nagynak számítottunk, nemzetközi léptékű cégcsoportként ellenben nagyságrendekkel erősebb, évszázados múlttal rendelkező beszállítókkal kell felvennünk a versenyt. Ezt a változást azonban feltétlenül pozitívnak élem meg, hiszen eddig is az új kihívások tartották életben a céget. Kollégáink is és mi is bebizonyítottuk, hogy alulról indulva mire vagyunk képesek.



1995 | 1996 | 1998 | 1999 | 2004 | 2005 | 2006
vissza a cégünkről oldalra